همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

آمده‌ایم که برویم!






  فارغ‌التحصیل کامپیوتر از دانشگاه شریف / عازم آلمان تا پایان امسال



در دانشگاه شریف جو رایجی که وجود دارد، این است که چه کار کنیم برویم! از همان سال اول دانشجوها دنبال بهترین اساتید و جزوه‌ها هستند تا برای رفتنشان مفیدتر باشد...

قول داده‌ایم اسمش را ننویسیم. دانشجوی ارشد شریف است و سودای مهاجرت دارد. البته دودلی در حرف‌هایش موج می‌زند. ولی آن قدر از دوستانش ماجرای مرغ و غاز و همسایه را شنیده که دوست دارد یک بار هم شده برود و اگر حال نداد برگردد. این جوان نخبه یک نمونه واقعی از کسانی است  که می‌خواهند برای ادامه تحصیل به خارج بروند.

 

  به عنوان یکی از دانشجویان دانشگاه شریف، فکر می‌کنی چرا اکثر مهاجران از این دانشگاه هستند؟
به نظر من الان در دانشگاه شریف جو رایجی که وجود دارد، این است که چه کار کنیم برویم! از همان سال اول دانشجوها دنبال بهترین اساتید و جزوه‌ها هستند تا برای رفتنشان مفیدتر باشد. تعداد زیادی از دانشجوها مدام در فکر رفتن به جای بهتری هستند؛ به خصوص وقتی می‌بینند که اکثر دوستانشان رفتند، آنها هم ناخودآگاه فکر مهاجرت به سرشان می‌زند.


 یعنی از همان سال اول دانشجوها با این ذهنیت وارد دانشگاه می‌شوند که بروند؟ شریف برایشان یک ایستگاه موقتی است؟

بله. اوایل کمتر بود اما سال به سال بیشتر می‌شود...


 فکر می‌کنید چه تعداد از کسانی که مهاجرت می‌کنند، دوباره به ایران برمی‌گردند؟
بستگی به رشته تحصیلی‌شان دارد. بعضی‌ها با تحصیلات تکمیلی که در کشورهای دیگر به دست آورده‌اند، حتی اگر برگردند هم کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند. 


  مثل چه رشته‌ای؟
خیلی از رشته‌های محض، مثل ریاضی محض یا فیزیک محض... یا حتی اقتصاد. دانشی که دوستانم کسب کرده بودند اینجا کاربرد ندارد اما برخی کشورها به بعضی از این رشته‌ها احتیاج دارد برای همین ترجیحشان این است که بروند.


  الان برای ادامه تحصیل مهاجرت می‌کنید؟
بله


  بعد از تکمیل تحصیلاتتان، بر می‌گردید؟
 نمی‌دانم. هنوز به صورت بلند مدت تصمیم نگرفتم. شاید بعد از تمام شدن درسم چند سالی را همانجا بمانم و بعد به ایران برگردم.شاید هم برنگردم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد