همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

منو درگیر خودت کن!



آلبوم جدید محسن یگانه دوباره او را به ستاره پر سر و صدای دنیای موسیقی تبدیل کرد، ستاره‌ای که منتقدانش می‌گویند بیش از حد جنجالی است.

اگر بتوان زندگی هنری محسن یگانه را در چند خط مرور کرد، بدون شک انتشار آلبوم «حباب» مهم‌ترین فصل از دوران هنری این خواننده است. آلبومی که به اعتقاد خودش بهترین اثر او در همه این سال‌هاست ولی تجربه نشان داده خواننده‌های پاپ داخلی، بعد از انتشار آثار قوی و آلبوم‌های پرفروش، همیشه در بهتر شدن کیفیت آثار جدید و برآورده کردن توقعات مخاطب امروزی مشکل داشته‌اند. مثال‌ها و نمونه‌های فراوانی را می‌شود در این باره نام برد که به محض انتشار یک اثر خوب و برگزاری چند اجرای زنده، خیلی زود دوران افت و نزولشان شروع شده و از آنجایی که نتوانسته‌اند کیفیت آثار خود را به میزان سلیقه مخاطبانشان بالا ببرند، محو شده‌اند و دیگر خبری از آنها نیست. اما این وسط ماجرای محسن یگانه کمی با بقیه فرق می‌کند. او نشان داده که به این راحتی‌ها قرار نیست میدان را خالی کند. یگانه در این یکی، دو سال بی‌آلبومی، با انتشار تک قطعاتی (که بسیاری از آنها در مقطعی به «هیت‌های» زمان خودشان تبدیل شدند) نشان داد که همچنان نبض بازار را در دست دارد. استقبال از برنامه‌های زنده او در تهران و شهرستان هم گواهی ست بر این ادعا.  او هفته آینده هم قرار است برای اولین بار آلبوم جدیدش «حباب» را در تهران روی صحنه ببرد و بلیت‌های این برنامه در کمترین زمان ممکن به فروش رفته تا نتیجه‌گیری در مورد موقعیت هنری این خواننده کار سختی نباشد.


اما چیزی که ما در این چهار صفحه قرار است سراغ آن برویم، دلایل استمرار موفقیت‌های این خواننده در طول این سال‌هاست. دلایلی که خیلی‌ها عواملی چون جاه‌طلبی، حاشیه‌سازی و جنجال‌آفرینی او را در خلق آن موثر می‌دانند. جنجال‌هایی که گهگداری بسیار خطرناک و پرحاشیه از آب در آمده‌اند ولی یگانه از مواجهه با آنها ابایی نداشته.

 

 

حرف‌های جنجالی محسن یگانه در باره بقیه خواننده‌ها

هر جور می‌خوای فکر کن


در سال‌های اخیر هر خبری از محسن یگانه در رسانه‌ها با واکنش‌های فراوانی رو به رو شده و خیلی‌ها اعتقاد دارند همین تنش‌های او در رسانه‌هاست که باعث شده او بتواند همچنان خودش را در سطح اول اخبار موسیقی کشور حفظ کند. همین تنش‌ها و جنجال‌ها باعث شده ولع مخاطبان موسیقی برای شنیدن محصول جدید این خواننده بیشتر شود. چند نمونه از تنش‌زا‌ترین اظهارنظرهای یگانه را بخوانید تا بیشتر و بهتر در جریان ریز این اتفاقات باشید.  



درباره محسن چاوشی:‌‌


«نشکن دلمو» از ساخته‌های من است. شاعر و گیتاریست آن کار من بودم، نه محسن چاوشی. برای پریدن به محسن چاوشی این را نمی‌گویم اما خیلی‌ها این قطعه را به نام او می‌شناسند. هیچ‌وقت این اتفاق برعکس نیفتاد که با یک‌تراک محسن یگانه معروف شود. من در مورد چاوشی هیچ‌وقت نظر مغرضانه‌ای نداشته‌ام ولی امیدوارم کسی هم مغرضانه برخورد نکند. چون دوست دارم موزیک‌های بهتری از محسن بشنوم، از او انتقاد می‌کنم. کاری هم به دوستی‌مان ندارم بلکه فقط از طرف یک طرفدار با او حرف زدم. خیلی‌ها می‌خواهند از خیلی چیز‌ها سوءاستفاده کرده و اتفاقات کوچک را بزرگ جلوه دهند.( گفت‌وگو با سایت موسیقی ما)


 پاسخ چاوشی : سکوت...



درباره بنیامین بهادری:


نمونه عینی آدم‌هایی که از خود بی‌خود شدند کسی نیست جز بنیامین بهادری. او که حتی درک درستی از هفت نت موسیقی هم ندارد، به راحتی کل جامعه هنری ایران را زیر سوال می‌برد و به آنها بی‌احترامی می‌کند. چرا ما باید لنگ یک سری افراد بی‌هنر باشیم که سر یکسری اتفاقات خاص رو آمده‌اند و فکر می‌کنند که موج‌شان ماندگار است. بفرمایید، این هم آلبوم جدید بنیامین! چرا ما باید اجازه بدهیم که یک «بچه»، یک بچه از لحاظ هنری، بیاید و در صحبت‌هایش این همه هنرمند را زیر سوال ببرد؟ آلبوم دوم همین آقا همه انسجام بازار موسیقی ما را بعد از عید از بین برد. او به شعور مردم ما توهین کرد و تازه دو قورت ونیم‌اش هم باقی است. (گفت‌وگو با مجله همشهری ماه)


پاسخ بنیامین: سکوت...



درباره فرزاد فرزین:


من واقعا با او رفیق بودم. اگر یادش نرفته باشد، می‌داند که چه کمک‌هایی به او کرده‌ام!‌ای کاش فرزاد حداقل رعایت می‌کرد. و حداقل یکی از قطعاتش بی‌اندازه شبیه «سکوت» نبود. اینقدر راحت با قطعه من بازی نمی‌شد و ملودی‌ام به سرقت نمی‌رفت. فرزاد بهتر است قاطی این بازی‌ها نشود. قاطی شدن در این جور بازی‌ها برای این دوستان دوسرش باخت است. در مورد «سکوت» یک نیمچه سرقت هنری شکل گرفت و این اصلا چیز جالبی نیست. حالا هر کس هرجوری که دلش می‌خواهد فکر کند.(گفت‌وگو با هفته نامه یکشنبه)


پاسخ فرزین: من تمایل چندانی برای صحبت در مورد این موارد ندارم و همیشه در زندگی‌ام سعی کرده‌ام که دوستی‌هایم را حفظ کنم. باز هم با وجود تمام این صحبت‌هایی که شده، سعی‌ام این است که دوستی‌ام با محسن یگانه را حفظ کنم. کسانی هم که کوچک‌ترین شناخت و درکی از موسیقی دارند، به خوبی می‌توانند تشخیص دهند که این قطعه هیچ شباهتی به هیچ قطعه‌ای ندارد. مردم بهترین قاضی‌اند که در مورد همه چیز می‌توانند نظر بدهند.

 

 

 

گفت‌وگوی اختصاصی همشهری جوان با محسن یگانه درباره آلبوم جدیدش، به خوبی شخصیت ماجراجوی او را نشان می‌دهد


بالاخره از شر این آلبوم خلاص شدم!


محسن یگانه بعد از یک دوره کاری پرتلاطم، بالاخره سومین آلبوم رسمی‌اش با نام «حباب» را منتشر کرد. این آلبوم در بدو انتشار با واکنش‌های مختلفی از طرف مخاطبان مواجه شد. ثبت بیش از ۵۰۰۰نظر در صفحه اینترنتی آقای خواننده درباره این آلبوم، آن هم تنها در کمتر از ۲۴ ساعت، نشان از اهمیت ویژه این اثر و جایگاه خاص «محسن یگانه» دارد. به همین بهانه با او گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم؛ گفت‌وگویی که دو روز پس از انتشار آلبوم حباب انجام شده و کمک می‌کند بیشتر یگانه و دنیای خاصش را بشناسیم.

 

بازخورد آلبوم چطور بوده؟


خودم هنوز آلبوم را جایی نشنیده‌ام. خیلی از دوستان گفته‌اند که همه جا کارها شنیده می‌شود اما من فقط به گوش خودم اطمینان دارم! همه می‌گویند که بهتر از آلبوم قبلی بوده و همین برایم کافی است.


در یکی، دو سال اخیر حاشیه‌های زیادی داشتی. آنقدری که سر این آلبوم اذیت شدی، جواب گرفتی؟


خود این آلبوم حاشیه نداشت، بلکه «من» حاشیه داشتم. بعضی‌ها دلشان نمی‌خواست این آلبوم نتیجه بدهد. یکی از چیزهایی که الان خوشحالم می‌کند، این است که بالاخره از شر این آلبوم خلاص شدم! خیالم راحت شد.
سال ۸۷، در مصاحبه‌ای از من پرسیده شد که «فکر می‌کنی تا کِی می‌توانی کار کنی؟» دقیقاً یادم هست در پاسخ گفتم: تا ۳ آلبوم تضمین می‌دهم؛ آلبومی که درخور شأن باشد و بتوان آن را شنید. الان خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم که توانستم پای حرفی که زدم بایستم.


به حرفت در آن مصاحبه اشاره کردی؛ اینکه گفته بودی تا سه آلبوم تضمین می‌دهم. آخرین قطعه آلبوم جدیدت هم «بیت آخر» نام دارد. حالا شاید این دلهره بین هواداران محسن یگانه ایجاد شود که «حباب» شاید آخرین آلبوم او باشد...


خودم در این آلبوم «بیت آخر» را خیلی دوست دارم. به نظرم همه چیزش خوب است. شاید «بیت آخر» آخرین قطعه‌ای باشد که در قالب آلبوم از من منتشر شده. نمی‌خواهم کسی را ناراحت کنم. هرچند در حال حاضر خسته‌ام و ممکن است گفتن این حرف عجولانه باشد، ولی شاید دیگر آلبومی منتشر نکنم. برای انجام یک کار، باید لزومش احساس شود و این خیلی مهم است. فعلا لزومی نمی‌بینم. اگر بخواهم کار بکنم شاید در قالب ریمیکس باشد.


قطعا خیلی‌ها نسبت به این تصمیم جبهه می‌گیرند؛ چراکه برایشان چندان جالب نخواهد بود. فکر می‌کنی بتوانی در مقابل آنها مقاومت کنی؟


بحث مقاومت نیست. طرفدارانم در این چند سال آن‌قدر به من لطف کرده‌اند که بار مسوولیتم سنگین شده. من هم تمام توانم را گذاشتم،نه پول، نه جایگاه و نه هیچ چیز دیگری به جز موفقیت آلبوم برایم مهم نبود.
من علاقه‌های دیگری هم دارم؛ مثلا اگر درس می‌خواندم، الان حداقل یک مدرک مهندسی گرفته بودم، ولی می‌خواستم چه کار کنم؟! یک استعدادی داشتم، حوصله هم داشتم، اینها با هم تلفیق شد، هواداران هم مرا هُل دادند و به اینجا رسیدم. می‌خواستم ادای دین کنم و فکر می‌کنم این کار را انجام دادم. دیگر بعد از این نباید از من توقعی داشته باشند. پیشنهاد می‌کنم دیگر توقع آلبوم از من نداشته باشند اما قطعا تک آهنگ منتشر خواهم کرد. کارهایی در زمینه موسیقی الکترونیک انجام داده‌ام، چند تک آهنگ عجیب‌وغریب هم دارم که همه را غافلگیر خواهد کرد.
من در زندگی فقط همین الان می‌توانم ۲۷ ساله باشم و این انرژی و توانایی را داشته باشم و ممکن است بالا رفتن سن و سالم، انرژی و کارم را تحت الشعاع قرار دهد و از این می‌ترسم. باید بنشینم و فکر کنم ببینم چه باید کرد. هنوز هیچ چیز قطعی نیست. شاید هم همین فردا به فکر تولید یک آلبوم جدید افتادم.


 

 نسخه کامل این مصاحبه جنجالی و یادداشت‌هایی از برادر محسن یگانه و بابک ریاحی‌پور

به همراه چند روایت درباره این خواننده خبرساز در شماره 382 همشهری جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد