همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

تری‌لی‌آوت و ماجرای نیم‌فاصله



نیم‌فاصله


حتما شما هم با سایت و وبلاگ‌های زیادی برخورد کرده‌اید که نیم‌فاصله را رعایت نمی‌کنند و متن‌شان از شیک و شکیل بودن در آمده. از شانس و تقدیر ما ویندوز به طور پیش‌فرض کاراکتر نیم‌فاصله ندارد و برای تایپ آن باید یک برنامه کوچک نصب کنید. پس اگر شما هم از کسانی هستید که با تایپ کردن فارسی سروکار دارید، اینجا را بخوانید تا نحوه تایپ نیم‌فاصله در ویندوز را بلد شوید.
 

 

تری‌لی‌آوت: برنامه‌ای برای تایپیست‌ها
برای حل مشکل نیم‌فاصله در ویندوز XP می‌توانید از نرم‌افزار تری‌لی‌آوت یا Traylayout استفاده کنید. با یک جست‌وجوی کوچک در گوگل می‌توانید این نرم‌افزار کم‌حجم را دریافت و روی XP اجرا کنید. از این پس هربار که ویندوز بالا بیاید، این برنامه هم خود به خود فعال می‌شود. اما اگر از کاربران ویندوز ویستا یا هفت هستید، باید کمی حوصله به خرج بدهید. برای اجرای این برنامه دوست‌داشتنی روی ویندوز ویستا به فولدری بروید که تری‌لی‌آوت را در آن کپی کرده‌اید و روی آیکون برنامه راست‌کلیک کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید. سپس وارد تب Compatability شوید و در قسمت Compatability Mode، گزینه Run This Program in Compatability Mode For را با تیک زدن فعال کنید. حالا با ok کردن این پنجره را ببندید و با خیال راحت تری‌لی‌اوت را اجرا کنید.

 

اگر از ویندوز هفت استفاده می‌کنید، برای اجرا کردن این برنامه همان مراحل بالا را طی کنید با این تفاوت که وقتی گزینه Run This Program in Compatability Mode For را فعال کردید، از منوی کرکره‌ای زیر آن، حالت Windows XP Servis Pack 3 را انتخاب کنید و بعد اوکی کنید. بعد از اینکه تری‌لی‌آوت را اجرا کردید، می‌توانید با فشردن Shift+Space هر چقدر که دلتان خواست، نیم‌فاصله تایپ کنید.
 

البته کار تری‌لی‌آوت تنها به ردیف کردن نیم‌فاصله محدود نمی‌شود و می‌توانید به کمک آن چینش حروف و نشانه‌های کیبورد را در حالت فارسی به شکل دلخواه خود درآورید. بعد از اینکه تری‌لی‌آوت را اجرا کردید، آیکون آن در قسمت راست نوار پایین ویندوز را ببینید. حالا کافی است روی این آیکون راست کلیک و گزینه «آرایش صفحه کلید» را انتخاب کنید. به کمک پنجره‌ای که ظاهر می‌شود، می‌تواند چیدمان صفحه‌کلیدتان را به حالت دلخواه درآورید تا هنگام تایپ کردن راحت‌تر از قبل باشید. مثلا ژ را ببرید آن بالا، پ را بیاورید پایین!
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد