همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

SSD در مقابل HDD




کاربرد ورودی sata روی لپ تاپ



همشهری جوان/شماره 399

تکنولوژی درایو حالت جامد یکی از مهم‌ترین اختراعات IT است. با استفاده از این تکنولوژ ی می‌شود اطلاعات بیشتری را در حجم‌های کمتر و بدون نگرانی از خرابی جا‌به‌جا کرد. SSD نوعی حافظه است که دیسک ندارد و به جای آن از تراشه‌های کوچکتری استفاده می‌کند که اطلاعات روی آنها ذخیره می‌شوند.‌ هارد درایو‌های HDD دیسک حافظه دارند و جا‌به‌جا کردن آنها ممکن است به اطلاعات روی آن آسیب بزند.

 

اما SSD را به راحتی می‌توان جا‌به‌جا کرد، فلش‌مموری‌ها نمونه‌ای از این تکنولوژی هستند که همه ما از آنها استفاده می‌کنیم اما حافظه‌های با حجم و سرعت بالا‌تر هم با استفاده از این تکنولوژی ساخته شده است.


از لحاظ سرعت حافظه‌های SSD خیلی سریع‌تر از HDD هستند. یکی از دلایل این سرعت بالا، نداشتن دیسک است، دلیل دیگر آن ورودی و میکرو کنترلر‌های استفاده شده روی درایو‌هاست. یکی از خوبی‌های این تکنولوژی این است که شما می‌توانید چندین فایل را در چند قسمت به چند آدرس مختلف بفرستید بدون اینکه سرعت کپی کردن کم شود.

 

از لحاظ مقاومت هم SSD‌ها بسیار محکم‌تر و مقاوم‌تر از حافظه‌های HDD هستند. می‌توانید به راحتی حتی در هنگام انتقال اطلاعات آنها را جا‌به‌جا کنید. ضمنا به خاطر نداشتن قطعه مکانیکی عمر بیشتری هم نسبت به‌هارد دیسک‌ها دارند. امروزه بیشتر لپ‌تاپ‌ها از حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند تا اگر ضربه خوردند هم اطلاعات از بین نرود.

 

در کنار همه این خوبی‌هاSSD دو بدی هم دارد؛ یکی محدودیت حجم است. بالا‌ترین حجمی که با استفاده از SSD ساخته شده ۲۵۶ گیگابایت است. البته می‌شود چند حافظه را با هم ترکیب کرد و یک حافظه با حجم بالا و سرعت کمتر داشت و دومین مشکلی که SSD نسبت به HDD دارد قیمتش است. این درایو‌ها خیلی گران‌تر از درایو‌های معمولی هستند.

 

البته پول خرج کردن برای آنها واقعا می‌ارزد. با توجه به پیشرفت این تکنولوژ ی در ۱۰ سال گذشته و استفاده آن از ورودی‌های SATA III، خیلی از شرکت‌های بزرگ دیگر HDD تولید نمی‌کنند. SSD‌ها هم به صورت‌ هارد اکسترنال وجود دارند که با‌‌ همان ورودی Sata وصل می‌شوند و هم به صورت درایو‌های داخلی برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد