همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

روح «پاواراتی» در یک آلبوم ایرانی




خواننده جوان داخلی با یک تجربه جدید همه را غافلگیر کرد



همشهری جوان/شماره 396/بهمن بابازاده

 

اصل خبر به اندازه کافی هیجان‌انگیز بود ولی به محض درز جزئیات آن به رسانه‌ها، میزان اهمیت آن چند برابر شد تا دوستداران موسیقی با تجربه‌ای جدید و متفاوت روبه‌رو شده باشند. 

 

یک جوان ایرانی که تحصیلکرده موسیقی است و علاقه زیادی به موسیقی دارد، در آلبوم اولش یکی از اپراهای معروف جهان را با شکل و شمایلی جدید اجرا کرده و قبل از انتشار آلبومش، این اثر مجوزدار را که به زبان ایتالیایی خوانده شده، روی سایت‌های موسیقی منتشر کرده است.   علی خیری که سابقه حضور در گروه‌های کر زیادی از جمله گروه کر استاد «محمد نوری» را در کارنامه‌اش دارد، اپرای «بانو» را در حالی با فضای مدرن موسیقی تلفیق کرده که در نگاه اول این ادغام کمی نامانوس به نظر می‌‌آید.

 

خود این هنرمند درباره این تجربه جالب اعتقاد دارد: «این اپرا در اصل پرده سوم اپرای «ریگولتو» است که درباره زندگی یک دلقک گوژپشت می‌باشد و روایت داستان حول زندگی او و اربابش می‌چرخد. در پرده سوم این کار که جزء درام‌های قدرتمند است، شخصیت منفی پیروز می‌شود و دختر این دلقک با وجود تلاش‌های اوکشته می‌شود.

 

در سومین پرده آقای «وردی» کار را با یک کوارتت آوازی (آواز چهار صدایی) اجرا کرده که هرکدام از کاراکتر‌ها با تکنیک‌های آوازی و حال و هوای خاص در ادای این نقش‌ها هنرنمایی می‌کنند و پس از شهرت جهانی که این اثر کسب کرد بزرگانی نظیر پاواراتی، بوچلی و کاراراس اقدام به اجرای آن به‌‌‌ همان شکل اولیه کردند. اثری که من ساخته‌ام، به نوعی یک اجرای مجدد‌ این قطعه دوره رمانتیک است؛ همانند دیگر بزرگان دنیا اما سبک و سیاق اصلی کار را با یک فضای الکترونیک تلفیق کرده‌ایم که این امر در دنیا بی‌سابقه و کاملا جدید است.

 

چنین فضایی شاید برای مخاطب در ابتدا نامأنوس باشد اما شکل جدیدی را به خود گرفته که به تدریج در طول اثر ارتباط مخاطب کامل می‌شود.»  حضور «کوشان حداد» در آلبوم این خواننده از دیگر نکات جالب توجه آلبوم «بانو» است که باعث می‌شود بیشتر به جدی بودن این اثر امیدوار شد.

 

گفته می‌شود یک قطعه انگلیسی دیگر نیز در این آلبوم به نام «صلح جهانی» وجود دارد که مجوزش اخذ شده و قرار است در قالب آلبوم روانه بازار موسیقی کشور شود.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد