همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

زوایای پنهان آلبوم«من خود آن سیزدهم»





محسن چاوشی و آن سیزده نحس



همشهری جوان/شماره392/بهمن بابازاده

 

محسن چاوشی از آن خواننده‌هایی است که هرچقدر هم خودش سعی در دوری از حاشیه داشته، باز به خاطر این انزوا، هر خبر یا گزارشی در موردش بیشترین واکنش‌ها را دارد و خیلی زود باید منتظر پس‌لرزه‌های آن گزارش از طرف طرفداران دو آتشه‌اش بود. دلیلش هم واضح است. وقتی یک چهره موسیقی ترجیح داده در خفای کامل مسیر هنری‌اش را پیش ببرد، هر خبری می‌تواند واکنش‌زا باشد.

 

این روزها هم که چاوشی در آستانه انتشار آلبوم جدیدش قرار دارد، حرف و حدیث‌ها در مورد او و آلبوم جدیدش همین طور در حال بیشتر و بیشتر شدن است. حالا اگر می‌خواهید به شایعات اینترنتی اکتفا نکنید و واقعا بدانید کار جدید محسن چاوشی چه ویژگی‌هایی دارد، شما هم به پشت صحنه «من خود آن سیزدهم» بیایید.

 

اینجا یکی از کوچه پسکوچه‌های حوالی بیمارستان «آتیه» در غرب تهران است. اهالی این محل هرازگاهی شاهد حضور چهره‌های سرشناس در محلشان هستند ولی هیچ‌کس خبر ندارد که استودیوی «محسن چاوشی» دقیقا در یکی از خانه‌های این محله قرار دارد و این خواننده از ساعت 11 صبح تا 2 شب اینجا در حال کار روی آلبوم جدیدش است.
 

استودیو 103 record که این روزها علاوه بر محسن چاوشی، سه چهره شناخته شده دیگر را هم به خود می‌بیند:«سینا حجازی، حسین صفا و ایمان قیاسی». نزدیک‌ترین دوستان چاوشی که همه با هم در حال کار روی آلبوم جدید او هستند. دیگر چیزی تا تحویل نسخه نهایی به تهیه‌کننده اثر نمانده.

 

از باباطاهر تا شهریار
آلبوم جدید قرار است تا اواسط بهمن امسال وارد بازار شود. آلبومی که به قول خود محسن چاوشی از پنج سال پیش تولید و ضبطش آغاز شده اما برخی اتفاقات باعث شده که دست به دست در بین تهیه‌کننده‌های بازار بچرخد و انتشار آن به تاخیر بیفتد.
چاوشی مدعی است که این آلبوم چهره‌ای جدید را از او به مخاطبانش عرضه می‌کند.

 

شاید به خاطر همین متفاوت بودن او این بار سراغ اشعاری از وحشی بافقی، مولانا، شهریار، خیام نیشابوری و بابا طاهر رفته است. اتفاقی که در ابتدا با واکنش منفی عده‌ای از دوستداران این خواننده روبه‌رو شد ولی به مرور خیلی‌ها از این تغییر رویه و سبک استقبال کردند و «خاص» بودن محسن چاوشی را به همین تصمیماتش ربط دادند.


 خود چاوشی درباره تجربه این فضاها و ریسک ورود به این سبک و سیاق می‌گوید: « قبل از اینکه پیشنهاد این آلبوم به من بشود یک کار در همین فضاها داشتم. بعضی دوستان آن را شنیدند و از آن استقبال کردند و همین باعث شد انرژی من برای کار کردن در این فضاها بیشتر شود. هر چند آن اوایل خیلی امیدی به استقبال از طرف مخاطبان نداشتم ولی به مرور و بعد از پیگیری بیشتر مفهومی این قبیل آثار به این نتیجه رسیدم که قطعا مخاطب موسیقی من هم می‌تواند با این اشعار فاخر و کلاسیک ارتباط برقرار کند.»


چاوشی تعریف می‌کند: «به مرور این حسم بیشتر و بیشتر شد و حالا به اطمینان خاطر رسیده‌ام. با انتشار آلبوم بهتر و بیشتر می‌شود درباره این ماجرا صحبت کرد. شاید باورتان نشود ولی این روزها که در مراحل نهایی میکس آثار این آلبوم‌ام، به قدری درگیر اشعار مفاخر ادبیات ایرانم که دیگر نمی‌توانم با آثار روز بازار ارتباط برقرار کنم. قصد بی‌احترامی به کسی را ندارم، فقط حال و روز این روزهایم را گفتم. امیدوارم مخاطبانم از عقب افتادن تاریخ انتشار آلبوم دلخور نشوند. قول می‌دهم که با دستی پر سراغشان بیایم.»
 

صدای غلط کردن
یکی از پرهیجان‌ترین قطعات این آلبوم بدون شک قطعه «توبه نامه» است که با ترجیع‌بند «غلط کردم ، غلط...» ساخته شده است. این‌طور که خود چاوشی می‌گوید، او در این قطعه نگاهی انداخته به برخی اشتباهاتش در زندگی و عمر کاری. البته این روزها حرف و حدیث‌هایی درباره حذف این قطعه از آلبوم عنوان شده. هرچند هنوز این خبر از سوی آقای خواننده تایید یا تکذیب رسمی نشده اما شایعات می‌گویند «توبه نامه» در مجموعه آهنگ‌های آلبوم مجوز نگرفته و احتمالا از لیست کار آخر چاوشی حذف خواهد شد.

 

این در حالی است که خود چاوشی به شدت به این قطعه دلبستگی دارد و برای همین از تهیه‌کننده خواسته که آن را حتما در آلبوم جدید بگنجاند. در کنار همه اینها خبر انتشار اولین تیزر تصویری آلبوم «من خود آن سیزده‌ام»، با حضور محسن چاوشی بازتاب‌های فراوانی بین دوستداران موسیقی داشته.

 

این تیزر محصول خلاقیت یک گروه جوان است و قرار است دو هفته قبل از انتشار آلبوم، در قالب یک مجله تصویری به نام «پلاک هفت» منتشر شود. مجله‌ای که در شماره اول آن بزرگان موسیقی کشور از قبیل رضا صادقی و رضا یزدانی و شهرام شکوهی حضور دارند و انتشار تیزر محسن چاوشی یک جورهایی برگ برنده افتتاحیه آن خواهد بود.
 

 

 

متن کامل این مطلب را می‌توانید در شماره‌ی392 مجله‌ی همشهری جوان بخوانید
 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد