همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

مورینیو باتبلیغ ریش‌تراش روال جدیدتبلیغات‌ورزشی را ایجادکرد




ریش تراش خاص



همشهری جوان/شماره 347/کسری امام صفاری:

«من این کار را به خاطر پول انجام نمی‌دهم. بلکه وقتی من به اصلاح صورت فکر می‌کنم، به کامل بودن فکر می‌کنم و می‌خواهم این کار را هم به بهترین شکل انجام دهم.» تبلیغ جدید ریش‌تراش X3 یکی از پربازدیدترین تبلیغات هفته‌های اخیر دنیای تجارت بوده و ژوزه مورینیو، سرمربی رئال مادرید با حضور در این تبلیغ، چهره جدیدی از خود به نمایش گذاشته است.

 

او در حالی که صورتش را کاملا اصلاح کرده، یک ریش‌تراش استیل در دست دارد و برای عکاس‌های تبلیغاتی ژست گرفته تا نشان دهد پردرآمدترین مربی دنیا، در دنیای تجارت هم می‌خواهد بهترین باشد اما سوال این است که چطور یک کمپانی جرات کرده سراغ مربی‌ای برود که موج تنفر از او اگر بزرگ‌تر از موج محبوبیتش نباشد کوچک‌تر هم نیست.برای پیدا کردن جواب این سوال پرونده‌ای در مورد تبلیغات در حوزه ورزش جمع و جور کردیم که می‌خوانید.

 

تبلیغات با سوپراستارهای ورزشی عجیب است؛ یعنی ریسک دارد؛ هم می‌تواند مثبت باشد و فروش محصول کمپانی را بالاببرد وهم می‌تواند منفی باشد. مثبتش راکه همه می‌دانند اما جنبه منفی‌اش این است که یک ورزشکار همان اندازه که بین یک عده محبوب است می‌تواند بین  برخی دیگر منفور باشد.دغدغه اصلی کمپانی‌ها برای تبلیغ محصولشان توسط ورزشکاران دقیقا همین است.اماجادوی شهرت ورزشکاران و البته فوتبالیست‌ها چیزی نیست که بشود از آن گذشت.

 

برندهای ورزشی
تولیدکنندگان لوازم ورزشی جزء شرکت‌هایی به حساب می‌آیند که مدام از فوتبالیست‌ها در تبلیغ‌هایشان استفاده می‌کنند. نایک، آدیداس، ریبوک و .... غول‌هایی هستند که از تبلیغ در ورزش سود زیادی برده‌اند.

شاید اولین بار به کار بردن نام برند تولیدکننده روی لباس تیم‌ها به انگیزه کارخانه‌ها برای تبلیغ تبدیل شده باشد. به هرحال باشگاه‌ها هر تبلیغی که روی پیراهنشان داشته باشند، نام تولید کننده پیراهنشان را هم دارند و این تبلیغی برای تولید کننده است .

 

فراتر از این داستان در مورد تیم‌های ملی اتفاق می‌افتد. جایی که هیچ شرکتی اجازه تبلیغ روی پیراهن ندارد اما نام شرکت تولیدکننده لباس همچنان روی پیراهن‌ها دیده می‌شود. چرایی این ماجرا کاملا قابل توجیه است.

یعنی تبلیغ لوازم ورزشی توسط یک بازیکن فقط به کیفیت او باز می‌گردد. برای همین شرکتی مثل نایک همیشه یک دوجین از فوتبالیست‌های معروف دنیا  را جمع می‌کند و کلیپ‌های تجاری برای تبلیغ خودش می‌سازد و ضرری هم نمی کند.

 

یک دستور کلی هم در این مورد وجود دارد. :« ممکن است شما طرفدار مسی باشید یا از او بدتان بیاید اما حتما قبول دارید که فوتبالیست خوبی است و همین برای یک تبلیغ ورزشی کافی است.» برندهای دیگری که به سراغ ورزشکاران می‌روند از دسته خوردنی‌ها هستند و مخصوصا نوشابه‌های مختلف.

این برندها هم به خاطر اینکه قضاوت اخلاقی و غیراخلاقی در موردشان وجود ندارد، خیلی راحت سراغ فوتبالیست‌ها می‌روند و البته نتیجه هم می‌گیرند. اما انتخاب مورینیو عجیب به نظر می‌رسد . انتخاب مردی که بیش از محبوبیتش مورد تنفر است.

 

چرا مورینیو؟
«مورینیو ظاهری کاملا مردانه دارد که همیشه به اصلاح صورت، زدن ادکلن و پوشیدن لباس‌های شیک مردانه اهمیت می‌دهد. به اضافه اینکه محبوبیت زیادی بین هواداران دارد و با توجه به رفتاری که همواره با خانواده‌اش داشته، سمبل کامل یک مرد زندگی است.

 

برای همین است که این شرکت هیچ کس را بهتر از مورینیو نمی‌توانست برای این کار انتخاب کند. » سیمون وانگ، مدیر بزرگترین آژانس تبلیغاتی دنیا در صحبت‌هایی که با  رویترز در مورد تبلیغات داشت، این حرف‌ها را  در مورد مورینیو و تبلیغش زده:« با دیدن این تبلیغ و بازتاب آن بین مردم می‌توان به خوبی متوجه شد که چرا مورینیو را انتخاب کرده اند و چرا او «آقای خاص» است.» این جملات توضیح بسیار کاملی برای استفاده تبلیغاتی از مورینیو است.

 

شرکت تولید کننده این ریش تراش‌ها به خوبی درک کرده که هواداران بارسلونا هم با همه تنفری که از استاد دارند اما خوش‌تیپی‌اش را می‌ستایند و همین مساله برای تبلیغ کافی به نظر می‌رسد:«او مربی یکی از مشهورترین تیم‌های دنیاست و افتخارات ورزشی و شخصیت جذابی که دارد باعث می‌شود بتواند یک فرصت تجاری برای کمپانی بزرگ باشد. فرصتی که  به موقع از آن استفاده کردند.»

 

من یک مدل نیستم
مورینیو تاکید دارد به خاطر پول این تبلیغ را نپذیرفته. هرچند قرارداد 6 میلیون یورویی او با این شرکت درآمد زیادی برای او به حساب می‌آید اما مربی پرتغالی رئال مادرید برای اثبات حرفش دلایل خودش را دارد:«من از کمپانی‌های زیادی پیشنهاد داشتم. اما من یک مدل نیستم و این زندگی را دوست ندارم. من نزدیک به 50 سال سن دارم و علاقه‌ای به مسائلی که من را از خانواده و شغلم دور کند ندارم. مخالفتی با مدلینگ بازیکنان ندارم اما به نظر من آن کار فقط به خاطر پول است. پوشیدن لباس‌هایی که شاید زیاد هم زیبا نباشند اما به خاطر تاثیرگذاریتان به شما پول می‌دهند کاری نیست که من انجام دهم. ترجیح می‌دهم روحیه مردانه‌ام را حفظ کنم و زندگی عادی خودم را ادامه بدهم.»

 

پردرآمدترین مربی تبلیغات
مورینیو با دریافت سالانه 5/13 میلیون یورو از رئال مادرید، پردرآمدترین مربی فوتبال دنیاست. این رقم البته غیر از امتیاز‎هایی است که در قراردادش با رئال ذکر شده. او به ازای هر قهرمانی – تا امروز فقط یک قهرمانی جام حذفی با پرافتخارترین تیم دنیا دارد – مبالغ قابل توجه دیگری هم می‌گیرد. حالا او در شرایطی که کمپانی‌های تجاری ترجیح می‌دهند روی ورزشکاران فوق ستاره سرمایه‌گذاری کنند، جزو معدود مربیانی است که وارد دنیای تبلیغات شده و درآمد سالیانه‌اش را به اندازه‌ای باورنکردنی بالا برده است. غیر از تبلیغ برای براون، مورینیو برای کمپانی سامسونگ هم تبلیغ می‌کند.

 

از زمان حضور او در چلسی، سامسونگ که اسپانسر پیراهن این تیم لندنی بود با مورینیو قرارداد بست و همکاری دو طرف تا کنون ادامه داشته است. آقای خاص البته با شرکت مالی و تجاری «امریکن اکسپرس» که ضمن داشتن چندین آژانس معتبر مسافرتی در دنیا، کارت‌های اعتباری هم صادر می‌کند همکاری دارد. اسپانسر شخصی «مو» هم آدیداس است. این کمپانی ورزشی باز هم در زمان حضور او در چلسی به سراغش آمد و تصمیم گرفت از اوج شهرت مورینیو برای معرفی محصولاتش استفاده کند.

 

حتی زمانی که مورینیو مربی اینتر بود و پیش‌بینی می‌شد با توجه به قرارداد اینتر و نایک، همکاری او و آدیداس قطع شود، پیشنهاد قابل توجه این کمپانی آلمانی مورینیو را قانع کرد که همچنان کفش‌های آدیداس را به پا کند.

حالا او مربی مادرید است؛ بهشت تبلیغات در ورزش دنیا. وقتی کسی با رئال مادرید کار می‌کند، باید منتظر سیل پیشنهادات کمپانی‌های تجاری بزرگ از جمله کارخانه خودروسازی آئودی، کمپانی نوشابه سازی کوکا کولا، شرکت مخابراتی تلفونیکا، محصولات صوتی و تصویری زیمنس، کامپیوترهای بنکیو و خیلی کمپانی‌های تجاری دیگر باشد. و از همه مهم‌تر آدیداس که روی هیچ تیمی از هر ورزشی در دنیا به اندازه رئال مادرید سرمایه‌گذاری نمی‌کند

 

. همین تبلیغات باعث شده درآمد مورینیو – مجموع دریافتی از باشگاه و تبلیغات - تا پایان سال 2011 رقم قابل توجه 22 میلیون یورو را پشت سر بگذارد که برای یک مربی فوتبال – نه یک بازیکن فوتبال – رقم فوق‌العاده قابل توجهی است.فعالیت یک مربی در تبلیغات تجاری البته به مورینیو ختم نمی‌شود، اما با حضور مورینیو در تبلیغات ریش تراش، «آقای خاص» یک شبه تبدیل شد به سوپراستار دنیای تجارت.

پپ گواردیولا، سرمربی بارسلونا که با دریافت 6/10 میلیون یورو در فصل 12 – 2011، دومین مربی پردرآمد دنیاست غیر از اسپانسرهایی که به واسطه کار در بارسلونا دارد، مدل یک طراح لباس کاتالونیایی است که کت و شلوار و کفش‌های خاص او را طراحی می‌کند اما قدرت چندانی در دنیای تبلیغات ندارد.

 

مورینیو تیغ نمی‌زند؟
ایکر کاسیاس، دروازه‌بان و کاپیتان رئال مادرید اولین کسی بود که بعد از دیدن عکس‌های مورینیو با ریش تراش براون عکس العمل نشان داد. روزنامه مارکا گزارشی از تمرین مادریدی‌ها منتشر کرد که کاسیاس به شوخی به او گفته بود:«من فکر می‌کردم تو از تیغ برای اصلاح صورتت استفاده می‌کنی.» این تبلیغ باعث شده حتی رئال مادرید هم تصمیم بگیرد وارد کار شود.

 

فلورنتینو پرس که به نظر خیلی اصلا به خاطر همین مسائل است که وارد فوتبال شده در مورد عکس‌های مورینیو حرف‌های جالبی زد:«رئال مادرید باشگاه بزرگ و پرطرفداری است و یک مربی بسیار بزرگ دارد. مردم زیادی مادرید را دنبال می‌کنند و این نشان از بزرگی باشگاه دارد. ما برای مورینیو خوشحالیم و سعی در گسترده کردن این روابط داریم.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد