همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

یادداشت مهدی شادمانی در شماره ۲۹۶ همشهری جوان



بی‌فرهنگی رسانه‌ای





برای خواندن یادداشت به ادامه مطلب بروید...
 
 
 


همه مسوولان فوتبال ایران قول دادند بازیکنان تیم‌ملی با بازوبندهای مشکی به زمین بروند. مردم ایران عزادار سقوط هواپیما و کشته شدن 77 نفر از هموطنان‌شان بودند و قرار بود این عزاداری در زمین فوتبال نشان داده شود.
به هر حال این تیم‌ملی ایران بود که مقابل عراق بازی می‌کرد، با این همه در جلسه فنی قبل از بازی اتفاقاتی رخ داد که تیم ایران نتواند با بازوبندهای مشکی به زمین برود. عده‌ای می‌گفتند مسوولان ایران اصلا در آن جلسه پیشنهاد بستن بازوبند را نداده‌اند اما مسوولان فدراسیون فوتبال گفتند آنها پیشنهاد داده‌اند اما AFC اجازه چنین کاری را نداده است.
این اما همه ماجرا نبود؛ غلامرضا رضایی بعد از زدن گل خوشحالی نکرد و ایمان مبعلی هم بعد از زدن گل گریه کرد اما هیچ‌کس تا 48 ساعت بعد، حتی نفهمید این عکس‌العمل‌ها برای چه بوده است. در این میان اگر مصاحبه علی دایی با سایت پرسپولیس نبود، اصلا کسی نمی‌فهمید چرا رضایی از گل زدن ناراحت است. کسی متوجه نمی‌شد غلامرضا و ایمان ناراحت هموطنانشان و بازماندگان سانحه بوده‌اند.
بعد از بازی هم هرچند همه بازیکنان تیم‌ملی پیروزی‌شان را تقدیم به بازماندگان سقوط هواپیما کردند اما تلویزیون در یک بدسلیقگی نتوانست همزمان پوشش مناسبی روی این اخبار داشته باشد.

«یک سیل مخرب در بریز ین مرکز ایالت کوئینزلند استرالیا سبب ویرانی‌هایی شده بود و البته متاسفانه 19 نفر از مردم این کشور درگذشته بودند. ساعاتی بعد از این اتفاق بود که ستاره‌های تیم ملی فوتبال استرالیا در رسانه‌های مختلف ظاهر شدند و به مردم‌شان تسلی دادند و از مردم جهان درخواست کمک کردند.»
این رفتار رسانه‌ای تیم‌ملی استرالیا در تمرین قبل از بازی‌شان هم ادامه داشت. آنها تی‌شرت‌هایی را پوشیده بودند که برای سیل‌زدگان استرالیایی درخواست کمک کرده بود. اما مهم‌ترین عکس‌العمل هنوز باقی مانده.
بازیکنان تیم‌ملی استرالیا در بازی‌شان مقابل کره جنوبی با بازوبندهای مشکی وارد زمین شدند. آنها نود دقیقه در نقاط مختلف آسیا و جهان دیده شدند و در استرالیا مردم این کشور دیدند که ملی‌پوشانشان عزاداری ملی را با بازوبندهای مشکی نشان می‌دهند. مهم‌تر اینکه آنها از همان AFC مجوز گرفتند که گفته می‌شد مجوز نمی‌دهد.

همین الان اگر در هر موتور جست‌وجویی بگردید، عکس بازیکنان استرالیا با بازوبند مشکی را پیدا می‌کنید. تصاویر، این فرهنگ رسانه‌ای و آن بی‌فرهنگی رسانه‌ای را ثبت کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد