همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

XXXL و بالاتر از آن...



برای خواندن گزارش به ادامه مطلب بروید...
 
 
 
 


سمانه رحیمی:یکی از اولین سوالاتی که معمولا بعد از دیدن یک آدم قد بلند یا حسابی عظیم از خودمان می‌پرسیم این است که آنها برای خرید لباس‌هایشان مشکلی ندارند. احتمالا مدیر این‌فروشگاه ‌لباس هم با دیدن چنین صحنه‌ای تصمیم گرفت دست به چنین ریسکی بزند وبعد از نزدیک به 40 سال، کار پارچه و پوشاک با سایز معمولی را تعطیل کند و فروشگاهی برای همه آدم‌های سایز بزرگ – البته فعلا از نوع آقا-تاسیس کند؛«زمان خیلی زیادی از تاسیس اولین فروشگاهمان نگذشته بود که فهمیدیم راه‌ را اشتباه نیامده‌ایم. این نیاز مدت‌ها بود که در جامعه ما مسکوت مانده بود و ما چند سالی است که توانسته‌ایم تا حدودی به این قشر کمک کنیم.» این را پژمان ملک، یکی ازمسؤولان شرکت پارکو می‌گوید.





چه سایزی‌ داری آقا!


فضای داخلی فروشگاه شاید در نگاه اول با فروشگاه‌های دیگر تفاوت خاصی نداشته باشد؛ اما یک نگاه که به اندازه مانکن‌ها، برچسب سایزی که روی لباس‌ها خورده و از همه بامزه‌تر، اندازه اتاق پرو بیندازید، متوجه تفاوت‌ها می‌شوید. داخل فروشگاه، هم می‌توانید لباس‌های اسپرت و جوان پسند پیدا کنید و هم پوشاک کلاسیک مثل کت و شلوار و پالتو. تنوع رنگ‌ها و مدل‌ها هم انصافا در حد خودش جالب است. آن قدر مدل و رنگ بین شلوار‌ها و بلوز‌ها هست که یک فرد سایز بالا به راحتی بتواند برای خودش لباس انتخاب کند. البته صاحبان فروشگاه فقط روی لباس تمرکز نکرده‌اند. وارد فروشگاه که می‌شوید می‌توانید ست کامل کت و شلوار و کمربند و لوازم جانبی کت و شلوار و حتی کفش‌هایتان را هم بخرید و با خیالی آسوده و البته جیبی خالی (!) از در فروشگاه بیرون بیایید. البته مسؤولان فروشگاه قیمت لباس‌ها را تقریبا در حد لباس‌های سایز معمولی نگاه داشته‌اند. ملک می‌گوید: «قیمت‌ها را به این خاطر که مثلا مشتری‌هایمان خاص هستند و انتخاب چندانی ندارند، بالا نبردیم. گاهی وقت‌ها خود مشتری‌ها هم از قیمت‌هایمان تعجب می‌کنند.»





شیراز؛ معدن گنده‌ها


چند دقیقه که در فروشگاه باشید با آدم‌های جالبی برخورد می‌کنید. شاید کمتر جایی باشد که بتوانید این همه آدم بزرگ- چه از نظر قدی و چه وزنی- را در کنار هم پیدا کنید؛ «مشتری‌های ما همه از نبود یک فروشگاه که همه نیازهای پوشاکشان را به صورت متمرکز داشته باشد شکایت می‌کنند. به همین خاطر هم معمولا وقتی وارد اینجا می‌شوند ناراضی بیرون نمی‌روند و تمام مدت لبخند روی لبشان دارند.» پژمان ملک می‌گوید در این چند سالی که این فروشگاه تاسیس شده است، همین استقبال چشمگیر باعث شده تا تک شعبه مرکزی‌شان را به سه شعبه گسترش بدهند. این نکته یعنی آنها یک کشف بامزه داشته‌اند؛ «در بررسی‌هایمان به این نتیجه رسیده‌ایم که تعداد افراد سایز بزرگ در شیراز زیاد است و به همین خاطر هم تصمیم گرفته‌ایم تا اولین شعبه خارج از تهران را در شیراز افتتاح کنیم.» پس شیرازی‌ها اگر به‌شان برنمی‌خورد، دومین شهر گنده‌های ایرانی است؛ بلند قدهای طولی و عرضی!



سایز بالای 90 هم داریم


بین آدم‌هایی که برای خرید وارد فروشگاه می‌شوند، آدم‌های معروف کم نیستند. خیلی از ورزشکار‌ها و چهره‌های هنری برای خرید اینجا را انتخاب می‌کنند. کلا برخورد آدم‌های سایز بزرگ با هم خاطره‌های جالبی را به وجود آورده است. حالا اگر یکی از آنها از چهره‌های شناخته شده باشد که قضیه جالب‌تر هم می‌شود. یکی از مدیران فروشگاه می‌گوید خیلی از مشتری‌هایشان از طریق این فروشگاه با هم آشنا شده‌اند؛ مثلا یک بار توی یکی از روزهای شلوغ فروشگاه سه تا آدم قد بلند به هم برخورد کردند. صحنه‌ای به وجود آمد که حتی برای خودشان هم جالب بود. کلی با هم رفیق شدند. یک بار هم یک نفر با قد دو متر و 18 سانتی‌متر وارد مغازه شد. البته این مشتری محترم نتوانست وارد اتاق پرو بشود و مجبور شد با کمک فروشنده‌ها کنار مغازه لباسش را پرو کند؛ «یک بار هم یک مشتری سایز 90 داشتیم که البته توی مغازه برایش لباس نداشتیم اما سفارش داد و ما برایش تهیه کردیم. ما سایز لباس‌هایمان بین 50 تا 80 است اما اگر کسی سایز بالاتر- چه لباس و چه کفش- بخواهد برایش تهیه می‌کنیم.»
مسؤولان فروشگاه برای آینده برنامه‌های زیادی دارند. اگر به دختران برنخورد، اگر خانم‌های همیشه جوان و همیشه خوش‌اندام ناراحت نشوند، یکی از برنامه‌هایمان- که احتمالا زمانی که شما این گزارش را می‌خوانید دیگر عملی شده است - راه اندازی قسمت پوشاک زنانه سایز بزرگ برای خانم‌هاست؛ «ما فروشگاه مرکزی‌مان را دو قسمت کرده‌ایم؛ در یک بخش‌اش که مثل قبل پوشاک و کفش مردانه داریم و یک قسمت دیگرش را هم قرار است به پوشاک خانم‌ها اختصاص بدهیم و انشاءالله اگر استقبال مشتری‌ها از این بخش هم مثل البسه آقایان بالا بود آن را گسترش می‌دهیم.» این فروشگاه، برای تبلیغاتش هم ایده‌های زیادی دارد؛ مثلا اخیرا برای تبلیغاتشان از بابک برزویه که یکی از عکاس‌های شناخته شده و البته سایز بزرگ است استفاده کرده‌اند.





خوب است اما... بزرگ‌ترش کنید!


قسمت عمده مشتریان فروشگاه سایز بزرگ‌ها را جوان‌ها تشکیل می‌دهند. وجود لباس‌های اسپرت و جوان‌پسند در کنار لباس‌های رسمی باعث شده تا جوان‌های سایز بزرگ بتوانند برای هر مراسمی از این فروشگاه لباس تهیه کنند. محمد 26 ساله یکی از همین جوان‌هاست که بعد از دو سال توانسته با خیالی آسوده برای خودش لباس تهیه کند: «من همیشه لباس‌هایم را در سفرهایی که دوستان یا خانواده به خارج از ایران دارند، مثلا از امارات، تهیه می‌کردم. آنجا یک سری فروشگاه‌های تخصصی لباس سایز بزرگ وجود دارد و تنوع هم فوق‌العاده است. اما امسال از طریق یکی از دوستانم با اینجا آشنا شدم.» محمد از شلوار سایز 66 و کت سایز 80 و کاپشن 5XL استفاده می‌کند و همه اینها را هم پیدا کرده: «من همیشه به صورت فصلی خریدهایم را انجام می‌دهم و حالا که اینجا را پیدا کرده‌ام حتما برای خرید باز هم اینجا می‌آیم.» علی هم یکی دیگر از مشتری‌های جوان این فروشگاه است. او تا قبل از این، لباس‌هایی را که لازم داشته به یکی از دوست‌های لباس فروشش سفارش می‌داده و او هم از آلمان آنها را برای او وارد می‌کرده است و حالا مشتری ثابت اینجاست. فرهاد هم یکی از مشتری‌هایی است که بعد از اینکه از خارج از کشور به ایران آمده، از نبود چنین فروشگاه‌هایی برای افراد سایز بزرگ به شدت متعجب بوده.
یکی از نکته‌های جالب بین مشتری‌های سایز بزرگ، این است که بعضی از آنها از شهرستان‌های دیگر برای خرید به تهران می‌آیند. مهدی یکی از همین مشتری‌های جوان است. او به خاطر موقعیت شغلی و تحصیلی‌اش مجبور است دائم بین تهران و کرمان در رفت و آمد باشد اما خریدهایش را همیشه از تهران انجام می‌دهد؛ «قبل از اینکه با این فروشگاه آشنا بشوم، لباس‌هایم را به خیاط می‌دادم و با هزار بدبختی و نگرانی تحویل می‌گرفتم. به همین خاطر هم تنوع زیادی بین لباس‌هایم وجود نداشت.» مهدی البته از نبودن فروشگاه‌های مشابه در شهرستان‌ها گله دارد و می‌گوید مثلا در کرمان اصلا لباس سایز بزرگ وجود ندارد و اگر هم باشد خیلی خیلی کم است. «بالاخره جوانانی هستند که کمی از بقیه بزرگ‌تر باشند، به داد آنها هم باید رسید دیگر؛ گناهی که نکرده‌اند...»

نظرات 1 + ارسال نظر
اردلان 1390/03/07 ساعت 02:20

با سلام و تشکر از مطالب عالی تان
لطفآ آدرس یا شماره تلفن این فروشگاه را برای من بفرستید متشکرم

سلام
این فروشگاه دو شعبه داره یکی در حوالی میدان فردوسی و دیگری در پاساژ ایران زمین در شهرک غرب.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد