همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

یادداشت دکتر علیرضا شیری در شماره 336 همشهری جوان



مارلون براندلو کجا بوده؟



اولین چیزی ‌که درمورد افراد شهیر مطرح می‌شود این است که هر جامعه‌ای یکسری سلبریتی‌هایی (افراد مشهور) دارد. سلبریتی‌هایی که معمولا بازنمود بخش‌های زندگی نکرده ما یا آرزوهای دست نیافته ما هستند.

افرادی که معمولا قهرمانان جامعه هستند و مورد اقبال مردم. فردی که قهرمان جامعه متوسط است درواقع از سطح پتانسیل متوسط مردم آن جامعه کمی بالاتر است. حالا اگر به سلبریتی، کاریزما را هم اضافه کنیم می‌شود قهرمان توده‌ای از مردم.



اینکه این افراد از کجا می‌آیند برمی‌گردد به تاثیر رسانه در جامعه. رسانه خاصیت اشتهارسازی دارد. درواقع رسانه صنعتی است که چند نفر را سلبریتی می‌کند. حالا شهرت ممکن است از پس یک مسابقه بیاید که مثلا به ما بقبولانند فلان کس شایستگی لازم را دارد یا ‌هالیوود است که بازیگری را به مردم معرفی می‌کند.

کسی که بتواند خوب بفروشد. معمولا گردش مالی بالای صنعت سینما باعث می‌شود که سلبریتی، بار فروش را بردوش داشته باشد. درواقع ما پیش از آنکه تحلیل‌های روان‌شناختی از بازیگر ارائه دهیم، باید تحلیلی از صنعت سلبریتی سازی داشته باشیم.



در کنار مشهوریت محبوبیت قرار دارد که گاهی بین شهرت و محبوبیت فاصله زیادی است. معمولا چیزی بین مردم محبوب می‌شود که تعادل داشته باشد. مردم ایران معمولا در انتخاب افراد به عنوان چهره محبوب و مشهورشان کمتر به قیافه طرف دقت می‌کنند.



جامعه لایه‌های مختلف دارد و شهرت در لایه‌های مختلف تحقق پیدا می‌کند. در مورد بهداد هم باید دید که او سلبریتی کدام طبقه از لایه‌های جامعه است. مثلا در آمریکا آل پاچینو شهرت زیادی دارد.

در کنارش اشلی گرین هم شهرت بالایی دارد اما اگر آمار عمومی بگیریم نمی‌دانیم کدام اقبال بیشتری در کسب آرا دارد. ولی چیزی‌که مشخص است این است؛ لایه‌ای که جمعیت بیشتری دارد تاثیر بیشتری هم خواهد داشت.



ولی این جمعیت نمی‌تواند نماینده دیگر طبقات باشد. کلا هر چهره معروف، هوادارانی دارد، هوادارانی که در هر حال کارهای سلبریتی‌شان را تماشا می‌کنند. درمورد بهداد هم همین‌طور است. هواداران بهداد کسانی هستند که او را یک برند می‌دانند.

مثل این می‌ماند که شما علاقه‌مند به یک برند از وسایل الکترونیکی باشید و از همه محصولاتش بخرید. اینجا دیگر شما نمی‌روید مثلا درمورد موبایل آن برند تحقیق کنید. چون به‌طور کامل به آن اعتماد دارید. درمورد بهداد هم همین است. کسی که هوادار بهداد است، همه فیلم‌هایش را می‌بیند و همه نقش‌هایش را دوست دارد.



دکتر علیرضا شیری؛مدرس مهارت‌های ارتباطی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد