همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

همشهری جوان

پاتوق دوستداران همشهری جوان

ساعد سهیلی از بازی در فیلم پدرش می‌گوید




اگر بابام دستمزدم را نداد...



همشهری جوان/شماره 354/علی سیف الهی:

جوان‌ 25 ساله‌ای که مثلث فرخ‌نژاد و کیمیایی را تکمیل می‌کرد و حسابی با آنها چفت شد؛ «ساعد سهیلی» با اسم و فامیل آهنگینش، از 14 سالگی با بازی در «شب برهنه» وارد دنیای بازیگری شد که البته به قول خودش فقط یک یادگاری از دوران نوجوانی‌اش است.

بعد از آن نقش‌های کوچکی در فیلم‌های سینمایی دیگر را تجربه کرد که با بازی بلندتر در فیلم «میان ماندن و رفتن» به کارگردانی بهروز شعیبی (آسدرضای فیلم طلا و مس)، حسابی آبدیده‌ شد. در دومین تجربه، جلوی دوربین پدرش بازی کرد و تا مرز سیمرغ جشنواره فیلم فجر هم پیش رفت. سهیلی کوچک با حیایی که حسابی به چشم می‌آمد، از بازی در «گشت ارشاد» گفت معلوم نیست ساعد با این کم صحبتی چطور بازیگر شده!

برای بازی انتخاب شدی یا از اول قرار بود با استفاده از رانت بابا خودت بازی کنی؟!
راستش را بخواهید من اصلا در جریان نبودم که قرار است این نقش برای من باشد. در آخرین لحظه‌ها که دو هفته مانده بود به فیلمبرداری و بازیگران دیگر آمده بودند، به من گفتند که این نقش را برای تو در نظر گرفته بودیم. 
 

همبازی شدن با دو بازیگر قدر مثل حمید فرخ‌نژاد و پولاد کیمیایی اتفاق ویژه‌ای بود. چفت شدن و کار کردن با آنها سخت نبود؟
هم سخت بود، هم آسان. سخت بود چون اسم و اعتبار سنگینی داشتند. از طرفی آن‌قدر متواضعانه به من کمک می‌کردند که کارم را آسان کرده بود. 
 

با کدام راحت‌تر بودی و بیشتر کمک کرد؟
هر کدام به نوعی کمک کردند. کارگردان به ما گفته بود که آقای فرخ‌نژاد قرار است ضربه آخر را بزند و آن دو تای دیگر مثل تیم والیبال پاسور هستند. پولاد کیمیایی هم به نظرم در آینده کارگردان خیلی موفقی خواهد شد. در آخرین لحظه‌ها دم گوش من نکاتی می‌گفت که خیلی کمکم کرد. 
 

مثلا چی؟ سر چه صحنه‌هایی بود؟
از آنهایی که حذف نشده باشد، یک صحنه فینال بود که من می‌رفتم سراغ این دو تا که تیر خورده بودند. من پشت صحنه داشتم آماده می‌شدم که آقای کیمیایی آمد آرامم کرد و شروع کرد به تحلیل شخصیت نقش من از اول فیلم تا آن صحنه. شخصیتی که از این جامعه و دنیا رانده شده و الان در جامعه جایی ندارد. این حرف‌ها در آن لحظه انرژی زیادی داد تا آن واقعه را درست از آب دربیاورم. 
 

 

 زمانی تولید  فیلم، کسی حدس می‌زد که موقع اکران، فیلم دچار چنین گرفتاری‌هایی شود؟
اصلا به ذهنمان هم خطور نمی‌کرد. همه وقتی این خبرها را شنیدند، شوکه شدند. چون به نظر ما فیلم مشکل خاصی نداشت که این اتفاق برایش بیفتد. 
 

فیلم ممیزی هم داشت؟
چند دیالوگ خیلی محدود بود. یک سری سکانس‌ها هم بود که کارگردان به خاطر زمان فیلم، حذف کرد. 
 

خودت چقدر به فیلمنامه و کنایه‌ها و شوخی‌های نقش خودت کمک می‌کردی؟
ما قبل از هر پلان با بازیگران جمع می‌شدیم و به صورت خصوصی تمرین و گفت‌وگو می‌کردیم. نتایج این جلسه را پیش کارگردان مطرح می‌کردیم. آقای سهیلی هم نکاتی را که می‌پسندید، به کار اضافه می‌کرد و اضافی‌ها را دور می‌ریخت. جمع‌بندی آن جلسه‌ها خیلی به کار می‌آمد. 
 

این دومین بازی حرفه‌ای شماست. از نتیجه‌اش راضی هستی؟
من راضی‌ام اما انگیزه‌ام برای بیشتر کار کردن خیلی بیشتر شده. دلم می‌خواهد بازیگری را ادامه بدهم و خودم را ثابت کنم. به نظرم این فیلم یک شروع خوب بود که کافی نیست. 
 

چرا انگیزه‌ات زیاد شده؟
چون کاندیدای جشنواره فجر شدم. با اینکه خیلی‌ها قبل از اختتامیه به من می‌گفتند اما اصلا انتظارش را نداشتم. پیشکسوت‌های قدرتری بودند که در کنار آنها قرار گرفتن، انگیزه زیادی به من داد. 
 

این چند وقت اخیر، بعد از جشنواره و اکران فیلم، پیشنهاد بازی هم داشتی؟
من بعد از گشت ارشاد، یک فیلم سینمایی بازی کرده‌ام. همین روزها هم برای فیلم جدید امیر ثقفی به نام «پدر و پسر» قرارداد بسته‌ام. بیشتر پیشنهادهای بعد از جشنواره تله‌فیلم بود و 5-6 فیلم سینمایی.  
 

مثل پولاد کیمیایی قرار است بیشتر در فیلم‌های پدرت بازی کنی؟
نه، چون پدرم اگر همه شرایط مهیا باشد، هر دو سه سال یکبار فیلم می‌سازد. 
 

 

نقدهای مثبت و منفی درباره فیلم را پیگیری می‌کنی؟ کدام را قبول داری؟
با وجود اینکه خیلی زیاد بودند، اما تقریبا همه آنها را خوانده‌ام و استفاده کرده‌ام. بیشتر نقدها مثبت بود، هر چند نکات منفی هم که گفته بودند درست بود. نکات منطقی بود. 
 

الان که از فیلم فاصله گرفته‌ای، چه ایرادهایی نسبت به فیلم می‌گیری؟
درباره فیلم که نمی‌توانم چیزی بگویم. درباره بازی خودم هم که چند نکته حسی است که اگر آنها را برای کارهای بعدی حذف کنم، حتما کارهای بهتری خواهد شد. باید یک سری اکت‌ها را هم اضافه کنم. برای این نقش تلاش زیادی کردم. یک هفته برای تحقیق روی این بیماران به بیمارستان رفتم. با بیمارها و دکترها صحبت‌های زیادی داشتم که دکترها بعد از دیدن فیلم، راضی بودند. 
 

 

 درباره حاشیه‌های چند وقت اخیر دور و بر فیلم نظری نداری؟
بیشتر یک بهانه‌جویی است. واژه مستهجن معنای خاصی دارد که طبق قانون اگر کسی چنین فیلمی بسازد، باید اعدام شود. استفاده از این کلمه اشتباه محض است. اگر از کسی که این کلمه را به کار می‌برد، شکایت شود، عواقب سنگینی خواهد داشت. غیر از این مساله، فیلم ما غیراخلاقی نیست. فیلمی است که مردم آن را دوست دارند.
 

راستی، چقدر از پدرت دستمزد گرفتی؟ نگو نگرفتی که اصلا باورمان نمی‌شود!
اتفاقا من قرارداد بستم ولی هنوز تسویه نکردم. اجازه بدهید رقمش را نگویم ولی خیلی پیگیرش نیستم که بدهد یا ندهد. فرقی برایم ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد